Branded content is absoluut noodzakelijk wanneer je wilt dat je merk als naam overal aan de naam, de kleur, het logo, de smaak, de geur, het geluid of wat dan ook herkent wordt. Met branded content, brandt je de naam in de hoofden van de mensen die tot je doelgroep horen. Bij Coca Cola bijvoorbeeld, is de doelgroep de mensheid in de hele wereld, dit geldt ook voor Google, McDonalds, Apple en vele anderen. Het grappige is dat iedereen die dit artikel leest, direct associaties heeft bij de merknamen. Het kan zijn rood en drinken bij Coca Cola, geel en eten bij MacDonalds, enzovoort. De truc is om dit met jouw product en de daarbij behorende naam ook voor elkaar te krijgen. Tenslotte, wat is mooier dan direct te weten dat het om internet marketing gaat bij het lezen van de naam “ZipZoo”!

Branded content wat er voorbereidt moet worden

Een product moet een doelgroep hebben, anders bestaat branded contenter geen interesse en hoeft het ook niet geproduceerd te worden, dus het is noodzakelijk dat men precies weet wie en wat de doelgroep is. Hoe gedraagt de doelgroep zich? Hoe communiceert de doelgroep? Wat wil de doelgroep horen en zien? Waarvan houdt de doelgroep? En nog meer moet je weten om het best passende logo, de best passende kleur(-en), de hun precies aansprekende tekst, de best passende naam van het product en alles wat hiermee te maken heeft te kunnen vaststellen. Wanneer je dat weet, kun je de eerste stappen zetten, designers moeten dit om gaan zetten in ontwerpen voor logo, advertenties, teksten, verpakkingsmateriaal en weer alles wat daarbij komt kijken. Vanaf het moment dat dit allemaal gereed is en goedgekeurd is door je product team en getest is op een representatief deel van de doelgroep en 100% zeker is dat alles klopt, kan de product bekendmakingspromotie van start gaan. Dit moet op traditionele wijze gedaan worden voor compleet nieuwe, nog geheel niet bestaande, producten. Voor bestaande producten kan dit geen kwaad, maar kan ook internet marketing vanaf het begin ingezet worden.

Branded content en internet marketing

Nadat je product naamsbekendheid heeft gekregen, of bij een bestaand, maar wel nieuw, product, kan men online gaan. Qua timing kun je natuurlijk al beginnen met het bouwen en SEO-en van je website, geheel conform de brand-definities. Met behulp van absoluut relevante artikelen ga je je product, maar tevens ook de naam (brand) promoten op externe relevante websites. Branded content, ondersteund door internet marketing, moet ervoor zorgen dat je merk een NAAM wordt!