Trends in de ICT

T

ICT en technologie in het algemeen wordt steeds belangrijker voor de mensheid. Het is dus belangrijk voor bedrijven om hier zo optimaal mogelijk gebruik van te gaan maken en niet achter te blijven. Het kan moeilijk zijn om in te zien welke kant de ICT nou opgaat. Vandaar dat ik middels dit artikel graag enig licht schijn op de huidige trends die spelen binnen de ICT en hoe bedrijven hiermee aan de slag kunnen. Het is namelijk zeer relevant voor bijvoorbeeld ICT automatisering Eindhoven.

Huidige trends binnen ICT

1.      AI-toepassingen

Je hoort er tegenwoordig steeds meer over en het wordt ook steeds praktischer om te gebruiken. In 2018 maakt namelijk 75% van softwareprogrammeurs gebruik van Artifical Intelligence binnen applicaties. Tegenwoordig wordt het zelfs door start-ups gebruikt bij bijvoorbeeld klantenadviezen, detectie van fraude en diagnoses in het medische werkveld.

Beslissingen binnen bedrijven worden steeds vaker gebaseerd op klantendata. De Big Data ontwikkeling die nu al meerdere jaren gaande is, waarbij ontzettend grote aantallen data wordt verzameld, is ideaal bij de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Bedrijven zijn dus meer inzicht en data-gedreven, iets waarbij AI een perfect hulpmiddel is.

2.      Augmented en virtual reality

Deze trend is al langer gaande. Grote bedrijven, waaronder voornamelijk kledingwinkels en meubilair winkelketens maken er al veel gebruik van. Middels augmented in virtual reality kunnen producten online makkelijker worden ingezien, interfaces worden verbeterd en in het algemeen worden web-ervaringen steeds innovatiever. Er wordt verwacht dat middels Virtual Reality maar ook Augmented reality dat de wereld steeds meer wordt gecombineerd met de digitale wereld.

3.      Spraak gestuurde software

Je ziet hiervan al steeds meer voorbeelden op de markt komen. Neem bijvoorbeeld Google Now, Siri, Cortana en voornamelijk Alexa als voorbeeld. Het is de koppeling van een software en menselijke spreektaal om klanten sneller en gemakkelijker van dienst te zijn. Het lijkt op een begin van échte communicatie tussen mens en robot, alhoewel het slechts een beginfase is van de limieten die er zijn binnen deze technologie.